- Framställning och korrekturläsning av matematiskt material. Arbetar gärna i LaTex.
- Är gärna assistent eller praktikant för något projekt som involverar matematik, statistik, beräkningsteknik eller Java-programmering parallellt med avslutandet av min masterexamen i matematik.
- Kan bistå med läxhjälp eller instuderingshjälp på gymnasienivå eller grundläggande högskolenivå i matematik eller matematisk statistik.
- Deltar gärna i planering och organisation av t.ex. seminarier eller liknande inom matematik eller naturvetenskap.
Arbetsuppgifter jag gärna åtar mig

Om mig som matematiker
Filosofie kandidat i matematik 2020. Började studera på Matematisk-Datalogiska linjen 1998 och har sedan dess läst ett antal universitetskurser inom matematik, matematisk statistik, datalogi och beräkningsteknik. Planerar att färdigställa en master i matematik under våren 2022.
Var under perioden 2008-2012 besöksledare på Vetenskapens Hus på KTH inom matematik, där jag höll laborativa övningspass för högstadie- och gymnasiegrupper i bl.a. Trassel, Topologi, Kodning och kryptering samt Symmetrier. Var även assistent vid Kovalevskydagarna år 2010-2011 för Symmetrier.
Genom mina matematikstudier har jag fått en god grund inom diverse grenar inom matematiken och har därvid fått viss inblick i t.ex. program såsom R, Matlab, Eclipse m.fl. Via mina kurser i datalogi har jag också fått lite inblick i programspråk såsom Scheme, Pascal och C, och fått en god grund inom objektorientering med Java.
Jag gillar att formulera mig i skrift, t.ex. i LaTex, och skulle gärna arbeta med att framställa bra matematiskt läromaterial för högskolenivå, framför allt sådan på svenska. Jag har även god vana av korrekturläsning av texter. Jag är också intresserad av arbete att föreslå/fastställa och sammanställa matematisk terminologi på svenska även för lite högre nivåer.
Jag är också intresserad av att lägga upp och planera undervisning i matematik på olika nivåer, både genom att framställa välstrukturerat skriftligt material, och genom att arbeta med videoföreläsningar och dylikt. Jag hjälper också gärna till med planering av t.ex. seminarier och kursverksamhet inom matematik eller närliggande områden.

Examensarbete
År 2018 färdigställdes mitt examensarbete för filosofie kandidatexamen i matematik på Stockholms Universitet. Titeln är Simpliciella komplex och alexanderdualitet. Den finns att läsa här.

De högskolekurser jag läst
Här är en lista på de högskolekurser jag läst. De flesta av dessa kurser har jag studerat in i vackra Kräftriket vid Brunnsviken.
Kurs | Nivå | Antal hp | År |
---|---|---|---|
Matematik m1 | gk | 45 | 2001 |
Linjär algebra M2 | fk | 7,5 | 2000 |
Matematisk analys 3 | fk | 7,5 | 2001 |
Matematisk analys 4 | fk | 7,5 | 2001 |
Algebra och kombinatorik | fk | 7,5 | 2002 |
Logik | pk | 7,5 | 2000 |
Kombinatorik | pk | 7,5 | 2000 |
Analysens grunder | pk | 7,5 | 2003 |
Algebra | pk | 7,5 | 2004 |
Analytiska funktioner | pk | 7,5 | 2005 |
Ordinära differentialekvationer | pk | 7,5 | 2005 |
Linjär analys | pk | 7,5 | 2005 |
Talteori | pk | 7,5 | 2012 |
Krypteringsmatematik | pk | 7,5 | 2016 |
Avancerad linjär algebra | fdk | 7,5 | 2016 |
Topologi | fdk | 7,5 | 2019 |
Avancerad reell analys I | fdk | 7,5 | 2020 |
Kurs | Nivå | Antal hp | År |
---|---|---|---|
Sannolikhetsteori I | gk | 7,5 | 2000 |
Statistisk analys | gk | 7,5 | 2000 |
Stokastiska processer I | gk | 7,5 | 2001 |
Tillämpad statistisk analys | gk | 7,5 | 2003 |
Sannolikhetsteori II | fk | 7,5 | 2001 |
Stokastiska processer och simulering II | fk | 7,5 | 2001 |
Statistisk inferensteori II | fk | 7,5 | 2003 |
Linjära statistiska modeller | fk | 7,5 | 2020 |
Sannolikhetsteori III | pk | 7,5 | 2004 |
Statistiska modeller | pk | 7,5 | 2016 |
Kurs | Nivå | Antal hp | År |
---|---|---|---|
Numerisk och tillämpad matematik | gk | 15 | 2000 |
Datalogi I | gk | 15 | 2002 |
Objektorienterad programmering | fk | 7,5 | 2017 |

Vetenskapens Hus
Åren 2008-2012 arbetade jag som besöksledare på Vetenskapens Hus på KTH. Dit kommer skolklasser från grundskola eller gymnasium för att göra laborationer inom naturvetenskap, matematik och teknik. Här nedan beskrivs de laborationer som jag var besöksledare för. År 2010-2011 var jag handledare vid Kovalevskydagarna och höll då i Symmetrier.
Trassel
Starta med två parallella snören. Dessa snören "trasslas" ihop enligt vissa bestämda regler och uppgiften är sedan att försöka lösa detta trassel. Reglerna är så pass enkla så att en matematisk modell kan göras av denna regeluppsättning. Det kan visas att trasslet alltid går att lösa med dessa regler och dessutom att det finns en snabbaste lösning att göra det!
Kodning och kryptering
Den mest grundläggande kodningen som används för datorer är binärkoden. I denna lab får man testa att med hjälp av "binärlådor", d.v.s. en box med åtta lampor som kan slås på eller av, koda och avkoda meddelanden. Binärlådorna används för att illustrera hur man kan omvandla binära tal till decimaltal och vice versa. Här tas också upp lite om felfinnande koder och man får lära sig hur man räknar ut sista siffran i sitt personnummer. Avslutningsvis får man ett knippe hemliga meddelanden att försöka lösa. Huvudsakligen används här substitutionskrypton, men även andra typer av kryptering ges för dem som knäckte de första meddelandena.
Symmetrier
Molekylbyggsatser används för att bygga olika typer av molekyler och undersöka vilka symmetrier som finns hos dessa. Rotationer och speglingar i två och tre dimensioner gås igenom. Dessutom ges en liten inblick i hur dessa koncept hör samman med gruppteori inom algebran.
Topologi
I denna övning ges eleverna i uppgift att försöka lösa det klassiska problemet om Königsbergs Broar och liknande problem. Här ges också en introduktion av grafteori med bl.a. definition av eulercykler, och hur man kan avgöra huruvida dessa finns eller ej. Övningen avslutas med att tillverka möbiusband och ta reda på vad som händer när man klipper i ett sådant på olika sätt.